Skorzystałeś z usług specjalisty budowlanego? Podziel się swoimi doświadczeniami, oceń i zostaw komentarz. Twoja opinia stanowi cenny materiał poglądowy dla reszty odwiedzających nas osób. Postaraj się aby była obiektywna, uwzględnij wszystkie wady oraz zalety. Pamiętaj - na najbardziej negatywną ocenę zasługują jedynie skrajne przypadki braku profesjonalizmu, a o przeszkodach we współpracy czasem decyduje siła wyższa. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy opinii i zachęcamy do zapoznania się z komentarzami innych użytkowników.
Jak wykonuje się przeciski pod autostradami?
Współczesna infrastruktura drogowa stawia przed inżynierami wiele wyzwań. Budowa autostrad, dróg ekspresowych czy obwodnic to nie tylko prace związane z samą nawierzchnią, ale również z różnego rodzaju instalacjami biegnącymi pod nimi. Przeciski to jedno z rozwiązań umożliwiających budowę dróg powyżej istniejących lub planowanych infrastruktur podziemnych, takich jak sieci gazowe, wodociągowe czy kanalizacyjne.
Metoda przecisku sterowanego
Przeciski pod autostradami wykonuje się za pomocą techniki przecisku sterowanego, zwanej również przeciskiem sterowanym na osi (HDD - Horizontal Directional Drilling). HDD pozwala na wykorzystanie specjalistycznego sprzętu do precyzyjnego kierowania wiertnicą oraz kontrolowania parametrów pracy, takich jak głębokość i nachylenie. Dzięki temu możliwe jest stworzenie przecisku o żądanym profilu, bez konieczności przerywania ruchu na autostradzie ani ryzyka uszkodzenia istniejącej infrastruktury.
Przeczytaj również: Jak krok po kroku przebiega wykonanie dachu?
Etap pierwszy - wiercenie pilotażowe
Proces wiercenia przecisków pod autostradami składa się z trzech etapów. Pierwszym z nich jest wiercenie pilotażowe, polegające na wykonaniu małej średnicy przecisku, który posłuży jako prowadnica dla kolejnych etapów. Wiertło pilotażowe, sterowane za pomocą systemu nawigacji, porusza się zgodnie z zaprojektowanym profilem przecisku. Operator maszyny wiertniczej śledzi postęp wiercenia i dokonuje korekt, aby osiągnąć pożądane parametry.
Przeczytaj również: Jak krok po kroku przebiega wyburzanie budynków?
Etap drugi - poszerzanie przecisku
Następnym etapem jest poszerzanie przecisku do docelowej średnicy, za pomocą specjalnych narzędzi zwanych rozwiercami. Maszyna wiertnicza, poruszając się w przeciwnym kierunku do wiercenia pilotażowego, sukcesywnie poszerza przecisk, jednocześnie wymieniając płuczki na środki smarujące i zabezpieczające. Poszerzanie może odbywać się w kilku przejściach, zależnie od średnicy przecisku oraz rodzaju gruntu.
Przeczytaj również: Jak przebiega montaż drzwi wejściowych?
Etap trzeci - przeciąganie instalacji
Ostatnim etapem wykonania przecisku pod autostradą jest przeciągnięcie przez niego instalacji – rurociągów czy kabli. Przygotowane wcześniej elementy są łączone na powierzchni i wprowadzane do przecisku za pomocą lin holowniczych. Następnie maszyna wiertnicza, pracująca w trybie ciągnienia, przeciąga instalację przez całą długość przecisku. Po zakończeniu tego etapu, przecisk zostaje zabezpieczony i oddany do użytku.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana