Skorzystałeś z usług specjalisty budowlanego? Podziel się swoimi doświadczeniami, oceń i zostaw komentarz. Twoja opinia stanowi cenny materiał poglądowy dla reszty odwiedzających nas osób. Postaraj się aby była obiektywna, uwzględnij wszystkie wady oraz zalety. Pamiętaj - na najbardziej negatywną ocenę zasługują jedynie skrajne przypadki braku profesjonalizmu, a o przeszkodach we współpracy czasem decyduje siła wyższa. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy opinii i zachęcamy do zapoznania się z komentarzami innych użytkowników.
Jak założyć książkę obiektu budowlanego?
Książka obiektu budowlanego to podstawowy zbiór dokumentów dotyczący obiektu budowlanego. Zawiera on wszystkie informacje z zakresu zmian technicznych budynku, ekspertyz, remontów, kontroli i wielu innych czynności. Czym dokładnie jest książka obiektu budowlanego, jak należy ją założyć i na kim spoczywa obowiązek jej prowadzenia? Wyjaśniamy.
Czym jest książka obiektu budowlanego (KOB)?
Książka obiektu budowlanego to oficjalny, ustawowy dokument wymagany zgodnie z przepisami zawartymi w prawie budowlanym. Obowiązek prowadzenia KOB ma miejsce od dnia przekazania obiektu do użytkowania. Ogólnie rzecz ujmując, książka obiektu budowlanego służy do odnotowywania wszelkich aktywności związanych ze stanem technicznym budynku. Poszczególne wpisy w dokumencie dotyczą:
- danych ogólnych i identyfikacyjnych;
- dokumentacji technicznej;
- planu sytuacyjnego;
- protokołów kontroli, badań, ekspertyz i ocen stanu technicznego;
- remontów i przebudów.
Wpisów może dokonywać właściciel, zarządca lub osoba przez nich upoważniona.
Jak założyć KOB?
Książkę obiektu budowlanego należy założyć w dniu oddania budynku do użytkowania. Obowiązek jej systematycznego prowadzenia dotyczy całego okresu eksploatacji obiektu, do czasu rozbiórki bądź uzyskania administracyjnej decyzji o wyłączeniu z użytkowania. Ważne jest, aby dokument miał format A4 (dopuszczalny jest zarówno układ pionowy, jak i poziomy) i był wykonany w sposób trwały (kartki połączone trwale klejem lub zszyte). Konieczne jest także zachowanie numeracji stron. Po wypełnieniu jednego egzemplarza książki, należy założyć kolejny tom. W Katowicach i na terenie Śląska pomoc w założeniu i prowadzeniu KOB oferuje firma BAKS – usługi budowlane.
Zasady prowadzenia książki obiektu budowlanego
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie książki obiektu budowlanego obejmuje również sposób dokonywania wpisów. Zgodnie z tymi informacjami, wszelkie dane zawarte w książce obiektu budowlanego muszą być jednoznaczne i konkretne. Oprócz tego, powinny być potwierdzone numerem identyfikacyjnym właściwego dokumentu. Trzeba również przestrzegać staranności i czytelności wpisów. A dokonywać ich może wyłącznie osoba do tego upoważniona. Aby uniknąć nieścisłości czy pominięcia wpisów w książce, adnotacje w dokumencie należy umieszczać systematycznie.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana