Skorzystałeś z usług specjalisty budowlanego? Podziel się swoimi doświadczeniami, oceń i zostaw komentarz. Twoja opinia stanowi cenny materiał poglądowy dla reszty odwiedzających nas osób. Postaraj się aby była obiektywna, uwzględnij wszystkie wady oraz zalety. Pamiętaj - na najbardziej negatywną ocenę zasługują jedynie skrajne przypadki braku profesjonalizmu, a o przeszkodach we współpracy czasem decyduje siła wyższa. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy opinii i zachęcamy do zapoznania się z komentarzami innych użytkowników.
Jakie pozwolenia należy uzyskać, aby wybudować dom?
Budowa domu to duże koszty, ale także spora ilość formalności, które trzeba dopełnić. Ich kolejność określa się w formie sześciu kroków. Nie są to skomplikowane dokumenty i ich uzyskanie nie wymaga zazwyczaj dużego zaangażowania. Samo wydanie pism może jednak długo trwać, co należy uwzględnić, jeśli ktoś zamawia ekipę budowlaną przed uzyskaniem wszystkich pozwoleń. Dowiedz się więcej.
Co, zanim dostanie się pozwolenie na budowę?
Nie wystarczy po prostu złożyć wniosku o przyznanie pozwolenia na budowę domu. Wcześniej trzeba uzyskać wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, który wydaje MZPZ albo informację o warunkach zabudowy. Na pierwszy dokument czeka się dość krótko, natomiast wydanie drugiego to od 14 do 30 dni roboczych. Kolejnym ważnym krokiem jest wizyta u geodety. Od niego trzeba uzyskać mapę sytuacyjno-wysokościową wykonaną w skali 1:500. Czas realizacji projektu zależy od specjalisty. Należy także przygotować się na dość duży koszt. Taka mapa musi być jednak wykonana przez eksperta i jest to krok nie do przeskoczenia.
Przeczytaj również: Na czym polega budowa domów pod klucz?
Po geodecie czeka wizyta u architekta. Musi przygotować projekt budowli, która ma stanąć na działce. Specjaliści z firmy Lidoom przypominają, że aby był kompletny, musi zawierać:
Przeczytaj również: Dlaczego warto zdecydować się na dom z keramzytobetonu?
- część opisową,
- część architektoniczną,
- część konstrukcyjną,
- część instalacyjną,
- charakterystykę energetyczną,
- zgody na zmiany.
Taki projekt składa się wraz z wnioskiem w czterech egzemplarzach. Kiedy ma się już gotowy projekt, architekt musi dopasować go do warunków terenowych na działce, na której ma stanąć budynek. Na końcu specjalista przygotowuje dokumentację do Zakładu Uzgadniania Dokumentacji Projektowej, która pomoże ustalić, jakie warunki trzeba spełnić, aby zapewnić sobie dostawy gazu, wody, prądu czy kanalizację.
Przeczytaj również: O czym pamiętać, decydując się na budowę całorocznych domów szkieletowych?
Dokumentacja niezbędna do złożenia wniosku
Dopiero po załatwieniu tych wszystkich formalności można złożyć oficjalny wniosek o pozwolenie na budowę domu. Jest dostępny w internecie na stronie instytucji, pod którą się podlega. Wniosek jest kompletny, kiedy dołączy się do niego:
- wspomniane wyżej cztery egzemplarze projektu,
- oświadczenie o prawie do dysponowania działką,
- wypis z rejestru gruntów swojej i sąsiadujących działek,
- warunki techniczne dostawy mediów,
- dokument poświadczający, że architekt ma uprawienia do projektowania budynków,
- potwierdzenie zapłaty.
Brak któregokolwiek z tych dokumentów może skutkować odrzuceniem wniosku. W razie jakichkolwiek wątpliwości można jednak szczegóły omówić z przypisanym do podania urzędnikiem.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana