Skorzystałeś z usług specjalisty budowlanego? Podziel się swoimi doświadczeniami, oceń i zostaw komentarz. Twoja opinia stanowi cenny materiał poglądowy dla reszty odwiedzających nas osób. Postaraj się aby była obiektywna, uwzględnij wszystkie wady oraz zalety. Pamiętaj - na najbardziej negatywną ocenę zasługują jedynie skrajne przypadki braku profesjonalizmu, a o przeszkodach we współpracy czasem decyduje siła wyższa. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy opinii i zachęcamy do zapoznania się z komentarzami innych użytkowników.
Temu za ciepło, tej za zimno. Wojna o klimatyzację w pracy
Klimatyzacja to system, który staje się wręcz niezastąpiony w miejscach pracy. Nic dziwnego, ponieważ urządzenia klimatyzacyjne zapewniają przyjemny chłód, dzięki czemu pozwalają na wydajne wykonywanie obowiązków w czasie letnich upałów. Niestety, sprzęt potrafi być źródłem konfliktów – część pracowników lubi przebywać w ciepłych pomieszczeniach, z kolei reszta najchętniej włączyłaby klimatyzator na pełną moc. Czy w takiej sytuacji można znaleźć jakiś kompromis?
Jaka jest optymalna temperatura w miejscu pracy?
Praca biurowa w sezonie letnim potrafi poważnie dać się we znaki, jednak nie oznacza to, że klimatyzacja powinna być ustawiona na najniższą możliwą temperaturę. Przesadne wychłodzenie danego pomieszczenia nie tylko narazi personel na różnego rodzaju infekcje, ale przy okazji niepotrzebnie nadwyręży budżet firmy poprzez zwiększenie kosztów eksploatacyjnych. Zgodnie z ogólnie przyjętym standardem, system klimatyzacyjny powinien pracować w taki sposób, aby różnica temperatury w pomieszczeniu i na zewnątrz wynosiła maksymalnie 5-7 stopni Celsjusza.
Należy oczywiście pamiętać, że powyższa zasada ma jedynie charakter orientacyjny, ponieważ każdy pracownik może mieć inne upodobania dotyczące temperatury. Co ciekawe, komfort termiczny jest postrzegany zupełnie inaczej w zależności od płci – zgodnie z wynikami kilku niezależnych badań, zazwyczaj to kobiety czują się lepiej w pokojach z wyższą temperaturą (przekłada się to nie tylko na ogólne samopoczucie pracownic, ale także ich zdolność do rozwiązywania zadań logicznych).
Niestety, wiele biur działa w oparciu o tzw. model open office – chodzi o jedno spore pomieszczenie, w którym znajduje się wiele stanowisk pracy. W przypadku takich obiektów osiągnięcie „kompromisu klimatyzacyjnego” jest praktycznie niemożliwe – w końcu zawsze znajdzie się ktoś, komu nie będzie odpowiadała praca klimatyzatora. W praktyce oznacza to, że jedynym rozwiązaniem jest stosowanie ubioru na przysłowiową „cebulkę” i dostosowywanie ilości odzieży do aktualnie panujących warunków.
Przeczytaj również: Gdzie nie można zamontować klimatyzacji?
Do czego może doprowadzić przesadzenie z klimatyzowaniem biura?
Upał obniża koncentrację i potęguje zmęczenie, jednak zbyt niska temperatura również może nieść za sobą szereg negatywnych następstw. Przesadne wychłodzenie przestrzeni biurowej jest w stanie narazić pracowników na takie nieprzyjemności, jak m.in. bóle głowy, problemy z zatkanym nosem, a nawet zapalenie krtani, ucha czy zatok.
Przeczytaj również: Sprawny montaż klimatyzacji - zaufaj specjalistom
Warto przy okazji pamiętać, że praca systemu klimatyzacyjnego obniża nie tylko temperaturę, ale również poziom wilgotności powietrza. Może to doprowadzić do wysuszenia błon śluzowych nosa, gardła, a nawet spojówek – w efekcie dochodzi do powstania tzw. zespołu suchego oka – dodaje specjalista reprezentujący firmę Waso Klim z Katowic, która zajmuje się montażem i serwisem klimatyzacji biurowej.Problemy ze zdrowiem lub samopoczuciem pracowników nie muszą wcale wynikać ze zbyt intensywnego działania klimatyzacji, tylko zaniedbania kwestii serwisowych. Klimatyzator powinien być regularnie poddawany pracom konserwacyjnym – jedną z ważniejszych jest okresowa wymiana filtrów powietrza. Ciągłe przekładanie czyszczenia lub wymiany tych elementów sprawi, że wewnątrz urządzenia zacznie gromadzić się brud, który stanowi doskonałą pożywkę dla groźnych mikroorganizmów oraz zarodników grzybów pleśniowych.
Klimatyzator może więc rozsiewać potencjalnie niebezpieczne zarazki, które w przypadku pracowników o osłabionej odporności są w stanie wywołać poważne infekcje górnych dróg oddechowych. W skrajnych przypadkach może nawet dojść do zapalenia płuc.
Klimatyzacja w miejscu pracy a przepisy
Kwestia klimatyzowania przestrzeni biurowych wcale nie jest uregulowana w polskim prawie. Co więcej, żaden dokument nie określa nawet maksymalnej temperatury, jaka może panować w miejscu pracy. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy wskazuje jedynie temperaturę minimalną – jest to 18°C. Montaż klimatyzacji w danym obiekcie jest więc zależny wyłącznie od woli pracodawcy. Na szczęście systemy klimatyzacyjne stały się na tyle przystępne cenowo, że obecnie można je spotkać w większości biurowców.
Przeczytaj również: Co należy uwzględnić podczas projektowania klimatyzacji?
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana